Menu

SPECIALIZED Levo SL Comp Rocket Red / Black

Predstavenie

Na prvý zasnežený víkend v našich končinách sa mi dostal pod ruky na testovanie elektrobicykel od značky SPECIALIZED, model Levo SL Comp Rocket Red / Black. Jedná sa o celoodpružený elektrobicykel s hliníkovým rámom "Specialized M5 Premium Aluminum" na 29" kolesách, so 150mm na zakázku ladeným odpružením. Na prvý pohľad je ťažké rozoznať, či sa jedná o elektro, alebo o klasický bicykel, nakoľko veľkosť motora je v porovnaní s inými modelmi elektrobicyklov menšia. Batéria je schovaná v spodnej rámovej trubke, ktorá sa až tak nelíši od bežných moderných bicyklov bez motora.

Veľký displej s ukazovateľom rýchlosti, by sme na tomto modeli hľadali zbytočne. Menej je niekedy viac. Všetky potrebné údaje, ako stav nabitia batérie, aktuálna zapnutá úroveň výpomoci je zobrazená na malom, aj na priamom slnku veľmi dobre čitaľnom "displeji" - Turbo Connect (TCU). Nachádza sa tu tlačidlo na zapnutie a vypnutie elektrobicykla, okolo loga specialized sú do kruhu usporiadané 3 ledky, kde každá z nich znázorňuje aktuálnu výpomoc: 1 - ECO, 2 - TRAIL, 3 - TURBO. Nad tlačidlom (zap/vyp) je 10 menších lediek, z ktorých každá jedna ledka znamená 10% stavu batérie. Plne nabitá batéria má 10 dielikov.

Tlačidlo na zapnutie a vypnutie bicykla slúži aj na výber aktuálnej výpomoci motora. Pri dlhšom aspoň 3s stlačení funguje na zapnutie a vypnutie bicykla. Pri krátkom stlačení si prepíname medzi 3 režimami výpomoci, v následnovom poradí: 1 - ECO, 2 - TRAIL, 3 - TURBO, 0 - bez výpomoci (1-2-3-0-1-2...).

Na riadiadlách nájdeme aj diaľkové ovládanie, kde sa nachádzajú tlačidlá:

  • ovládanie (výber) aktuálnej výpomoci motora,
  • "Walk" režim, tlačenie bicykla,
  • "Turbo mód" - tlačidlo na okamžité zapnutie módu "TURBO".

Pre presnejšie a detailnejšie naladanie výpomoci elektromotora, kde si viete nastaviť výkon, zlepšiť dojazd (výdrž batérie), vyvinula firma SPECIALIZED aplikáciu SPECIALIZED Mission Control, ktorá sa dá zadarmo stiahnuť pre Android (Google Play) aj IOS (AppStore). V aplikácií si viete navoliť presný percentuálny výkon, pri každom režime výpomoci. Nastavujeme si bežný výkon pri normálnom šliapaní na bicykli a následne tzv. "Peak Power", ktorý sa prejavuje, keď do pedálov tlačíme väčšou silou, prípadne sa zvýši frekvencia šliapania. Napríklad: základ 30% , Peak Power 70%, znamená, že aktuálna výpomoc motora bude pomáhať v rozmezí 30% až 70% maximálneho výkonu motora.

Mne sa najviac osvedčili tieto nastavenia:

  1. ECO - 10/30
  2. TRAIL - 40/70
  3. TURBO - 100/100

Sú to ideálne pomery medzi výkonom a dojazdom bicykla.

Aplikácia obsahuje ešte aj použitie tzv. automatického nastavenia bicykla "Smart Control" podľa parametrov:

  • dĺžka jazdy, 
  • zostávajúca nadmorská výška, 
  • odozva stúpania,
  • koľko chceme mať % batérie na konci jazdy.

Chcem mať dojazd na bicykli 70 km a konečný stav batérie 30% nabitia batérie. Bicykel za pomoci aplikácie mi bude automaticky dávkovať presný pomer výkonu z motora, aby zabezpečil dojazd aký som si vybral.

Okrem podrobného nastavovania bicykla ponúka aplikácia ešte aj možnosť nahrávania vašej jazdy a následne zdieľanie aktivity. Tiež môže slúžiť ako "displej" so zobrazením aktuálnych údajov o jazde ako je napr. aktuálna rýchlosť, vzdialenosť, stav batérie v %, mód asistencie, percentuálny výkon aktuálnej asistencie, dĺžka jazdy...

Tiež tu nájdeme diagnostiku bicykla, kde si vieme pozrieť aktuálny stav svojho bicykla. Odjazdené celkové kilometre (tento údaj je uložený na pevno v motore), počet nabití batérie (za 1 cyklus sa považuje plné nabitie batérie od 0 do 100%, napr. ak ju nabijeme 2x po 50%, je to 1 cyklus), celková životnosť (kvalita) batérie. Novinkou je tiež možnosť odoslať diagnostiku na server specialized odkiaľ si po zadaní vášho výrobného čísla bicykla vie cyklopredajňa kde sa vám starajú o váš specialized bicykel pozrieť aktuálny stav bicykla.

Azda najdôležitejšou možnosťou je, že si tu vieme zaregistrovať svoj bicykel a získať tak doživotnú záruku na rám bicykla.

 

Nad pedálmi sa nachádza konektor na nabíjanie, prípadne na pripojenie externej batérie - extendra "SPECIALIZED SL Range-Extender Battery", ktorý vám pridá zhruba ďalšiu 1h jazdy "160 Wh", čo je polovica kapacity vstavanej batérie "Specialized SL1-320, 320Wh". Tri čiarky na jeho vrchnej strane indikujú plné nabitie. Mierne negatívum je, že extender sa pripája káblom, ktorý môže niekomu opticky vadiť a kaziť dojem z "čistého" vzhľadu bicykla. Táto chybička krásy sa dá podľa mňa odpustiť, mne osobne to neprekážalo a počas jazdy som si to ani nevšimol. Výhody extendra však prevyšujú túto malú záludnosť.

 

Jazda

Popravde, ako ortodoxný biker, jazdiaci hlavne na 29” hardtaily, som bol plný očakávaní. E-bicyklom fandím, aj keď sám na nich nejazdím nejak často. Tento krát som však naozaj na vážkach, či nebude môj nový bicykel práve elektrobicykel. Meriam 187 cm a XL mi sedí úplne skvelo. Posed je síce subjektívna záležitosť, ale ešte sa mi nestalo, aby mi geometria Specialized nesedela. S presným nastavením posedu vám radi pomôžu chalani z Velosvetu.

Sadám na Levo a vyrážam do kopcov. Volím trasu s rozbitým asfaltovo/makadamovým stúpaním. Kým prejdem pod stúpanie, idem po rovine a tak mám iba minimálnu dopomoc motora "ECO". Môžem povedať, že tento prvý stupeň pomoci mi kompenzuje váhu bicykla a tak máte pocit, že ťaháte na Stumpjumperi bez motora. Vchádzam do lesa a začínam stúpať. Prvý kilometer nechávam stále prvý stupeň a podľa pulzmetra vidím, že som na tom presne tak isto, ako so svojim bicyklom. Z toho vyplýva, že sa na Leve dá plnohodnotne trénovať v kopcoch, ako na normálnom bicykli, poprípade jazdiť s kamarátmi bez ebikov.

Zapínam druhý stupeň pomoci "TRAIL" a po chvíli sa mi ukľudňuje tep aj dych. To je výhoda, vonku je -2°C. S narastajúcou nadmorskou výškou sa začína vyskytovať aj sneh, až je cesta kompletne pokrytá 10 cm vrstvou snehu. Na vrchu je sneh namrznutý, spodok sypký. Široké 2,3" plášte (Butcher GRID TRAIL 29x2.3" vpredu a Eliminator GRID TRAIL 29x2.3" vzadu) s hrubým dezénom v kombinácií s pomocou motora "Specialized SL 1.1" robia z tohto povrchu zábavnú plochu, po ktorej to rýchlo ubieha. V porovaní s jazdou na mojom bicykli ušetrím kopec energie.

Zatiaľ idem iba na extenderi, rámová batéria je stále plná. Čaká ma posledné stúpanie plné rozjazdenej zmesi lístia, snehu a blata. Levo sa krásne šplhá a prichádza na rad aj prvý zjazd. Pred ním zastavím a trochu odpustím vzduch z plášťov. Bike drží ako prikovaný a zároveň “žehlí” všetky nerovnosti. Prechádzam na hrebeň kde je profil striedavý. Tu skúšam aj režim "TURBO" - najvyšší z troch. Pohybujem sa v nadmorskej výške okolo 1000 m.n.m. Je tu zhruba 15 cm sypkého snehu. Mám pocit, že trasu iba preletím. Výšlapy sú svižné, no dajú aj tak zabrať na techniku a rovnováhu. Naopak zjazdy sú “to pravé orechové”, bicykel drží stopu a nebyť zimy, idem dolu s “americkým úsmevom”.

Prichádzam pod posledné stúpanie. Zo začiatku sa darí držať stopu, aj keď to občas prešmykuje, ale plášte stále držia. Triafam koreň a musím, zosadnúť. Už sa mi nedarí naskočiť a rozbehnúť sa, a tak aspoň vyskúšam asistenta pre chôdzu vedľa bicykla, čo značne uľahčuje tlačenie náročným terénom. Asistent pomáha do maximálnej rýchlosti cca 6 km/h, čo mi plne postačuje. 

Ďalej ma čaká už len dlhý zjazd s peknými výhľadmi, kde isto využijem teleskopickú sedlovku "X-Fusion Manic" s vnútorným vedením v ráme. Levo vďaka obutým plášťom v sypkom a mokrom snehu, drží nakoniec aj na primrznutej zemi naozaj luxusne. Pritom je stále hravé a pár krát sa mi podarí ho dostať aj do vzduchu. Vidlica FOX RHYTHM 34 FLOAT 29 s 34 mm hrubými nohami v tomto náročnom teréne nestŕpa, ani sa nekrúti. Tlmič FOX FLOAT DPS Performance tiež pekne pracuje vo všetkých troch polohách. V trailovej, strednej polohe vie, kedy odtlmiť a kedy podržať. Zavretú polohu som odskúšal iba pri presune po asfalte domov. Žiadne nežiaduce pohupovanie sa nekonalo. Plne otvorená poloha je zas “žehlička” všetkých možných nerovností.

Počas presunu po asfalte domov som zapol opäť režim "TURBO", aby som bol čo najskôr doma, nakoľko bolo dosť chladno.

Počas 30 km a 1000 výškových metrov v snehu a mraze som minul celý extender a dve čiarky z desiatich na vstavanej batérii. A tak som na druhý deň absolvoval opäť 30 km so 700 výškovými metrami, bez dobíjania. Stúpanie som absolvoval na čerstvom snehu v "TURBO" režime, tak isto aj návrat domov.

Keď to zrátame, na jedno nabitie som dal dva dni plnohodnotného jazdenia, 60 km a 1700 výškových metrov, čo je super údaj. Treba brať do úvahy, že vonkajšia teplota neprekročila hranicu 0°C. 

 

Záver

SPECIALIZED Levo SL Comp je skvelý spoločník. Či už jazdíte traily alebo chcete len tráviť čas v prírode, vyšliapať kopec a užiť si zjazd, s Levom určite chybu neurobíte. Bicykel je pohodlný, rýchly a zábavný. Nemám výhrady voči ničomu a určite by som nebol proti, ak by sa niekedy jeden podobný kúsok vyskytol aj v mojej garáži.

 

autor článku: Adam Michalko
upravil a doplnil: Tomáš Renčík

Fotogaléria


autor fotografií: Adam Michalko