Specialized Levo SL

Predstavenie

Na prvý zasnežený víkend v našich končinách sa mi dostal pod ruky na test elektrobicykel zn. Specialized Turbo Levo SL vo výbave Comp. Jedná sa o hliníkový model, celoodpruženého elektro bicykla, na 29 palcových kolesách so zdvihom 150mm. Na prvý pohľad je ťažké rozoznať, či sa jedná o elektro, alebo o klasický bicykel, nakoľko veľkosť motora je oproti iným typom menšia. Batéria je schovaná v spodnej rámovej rúrke, ktorá až tak nelíši od moderných bicyklov. Jej indikátor sa nachádza na hornej rúrke, má 10 dielikov, podsvietených na modro. Žiadny displej, jednoduchosť. Okrem toho tu nájdeme tlačidlo zapínania On/Off a tlačidlo prepínania režimov. Tie sú tri - Eco, Trail a Turbo. Pokiaľ by ste mali záujem o presnejšie nastavenie dojazdu a pomoci, stačí si stiahnúť z AppStore, či Google Play aplikáciu Specialized - Mission Control. Appka ponúka aj ďalšie funkcie, ako je trackovanie jazdy, nastavenia sily a dopomoci v každom režime, dojazd s optimálnou aj maximálnou pomocou. Nad pedálmi sa nachádza ešte konektor na nabíjanie, alebo na pripojenie externej batérie - extendra, ktorý pridá ďalších 50% kapacity. Tri čiarky na jeho vrchnej strane indikujú plné nabitie. Mierne negatívum je, že extender sa pripája káblom, ktorý v rozbitejšom teréne vypadáva a môže sa stať, že prídete o “šťavu”, keď ju potrebujete najviac. Táto chybička sa dá však vyriešiť gumičkou, alebo eska páskou. Výhody extendra však prevyšujú túto malú záludnosť.

Jazda

Popravde, ako ortodoxný biker, jazdiaci hlavne na 29” hardtaily, som bol plný očakávaní. E-bicyklom fandím, aj keď sám na nich nejazdím nejak často. Tento krát som však naozaj na vážkach, či nebude môj nový bicykel elektro. Meriam 187cm a XL mi sedí úplne skvelo. Posed je síce subjektívna záležitosť, ale ešte sa mi nestalo, aby mi geometria Specialized nesedela. S presným nastavením posedu Vám radi pomôžu chalani z Velosvetu.
Sadám na Levo a vyrážam do kopcov. Volím trasu s rozbitým asfaltovo/makadamovým stúpaním. Kým prejdem pod stúpanie, idem po rovine a tak mám iba minimálnu dopomoc motora. Môžem povedať, že tento prvý stupeň pomoci mi kompenzuje váhu bicykla a tak máte pocit, že ťaháte na Endure, či Stumpjumperi bez motora. Vchádzam do lesa a začínam stúpať. Prvý kilometer nechávam stále prvý stupeň a podľa pulzmetra vidím, že som presne na tom istom, ako so svojim bicyklom. Z toho vyplýva, že sa na Leve dá plnohodnotne trénovať v kopcoch, ako aj na normálnom bicykli, poprípade jazdiť s kamarátmi bez ebikov.
Zapínam druhý stupeň pomoci a po chvíli sa mi ukľudňuje tep aj dych. To je výhoda, vonku je -2°C. S nadmorskou výškou sa začína vyskytovať aj sneh, až je cesta kompletne pokrytá 10cm vrstvou. Na vrchu je sneh namrznutý, spodok sypký. Široké 2,3 plášte (Butcher vpredu a Eliminator vzadu) s hrubým dezénom v kombinácii s pomocou motora robia z tohto povrchu zábavnú plochu, po ktorej to rýchlo ubieha. Ušetrím kopec energie. Zatiaľ idem iba na extenderi, rámová batéria je stále plná. Čaká ma posledné stúpanie plné rozjazdenej zmesi lístia, snehu a blata. Levo sa krásne šplhá a prichádza na rad aj prvý zjazd. Pred ním zastavím a trochu odpustím vzduch z plášťov. Bike drží ako prikovaný  a zároveň “žehlí” všetky nerovnosti. Prechádzam na hrebeň a kde je profil striedavý. Tu skúšam turbo režim - najvyšší z troch. Pohybujem sa v nadmorskej výške okolo 1000 m.n.m. Je tu zhruba 15 cm sypkého snehu. Mám pocit, že  trasu iba preletím. Výšlapy sú svižné, no dajú aj tak zabrať na techniku a rovnováhu. Naopak zjazdy sú “to pravé orechové”, bicykel drží stopu a nebyť zimy, idem dolu s “americkým úsmevom”. Prichádzam pod posledné stúpanie. Zo začiatku sa darí držať stopu, aj keď to občas prešmykuje. Triafam koreň a musím, zosadnúť. Už sa mi nedarí naskočiť a rozbehnúť sa a tak aspoň vyskúšam asistenta pre chôdzu vedľa bicykla, čo značne uľahčuje tlačenie náročným terénom. 
Ďalej ma čaká už len dlhý zjazd a s peknými výhľadmi. Levo drží v sypkom aj v mokrom snehu nakoniec aj na primrznutej  zemi naozaj luxusne. Pritom je stále hravé a pár krát sa mi podarí ho dostať aj do vzduchu. Tuhá vidlica Fox Rhythm s 34mm hrubými nohami nestŕpa ani sa nekrúti. Tlmič Fox tiež pekne pracuje vo všetkých troch polohách. V trailovej, strednej polohe vie, kedy odtlmiť a kedy podržať, zavretú som odskúšal iba pri presune po asfalte domov. Žiadne nežiaduce pohupovanie sa nekonalo. Plne otvorená poloha je zas “žehlička” všetkých nerovností. 
Počas presunu po asfalte domov som zapol opäť turbo pohon, aby som bol čo najskôr doma, nakoľko bolo dosť chladno. Počas 30km a 1000 výškových metrov, v snehu a mraze som minul iba extender a dve čiarky z desiatich batérie. A tak som na druhý deň absolvoval opäť 30km so 700 výškovými metrami, bez dobíjania. Stúpanie som absolvoval na čerstvom snehu v Turbo režime, takisto aj návrat domov. Keď to zrátame, dva dni, 60km a 1700 výškových je super údaj. Treba brať do úvahy, že teplota nad 0 neprekročila. 

Záver

Levo SL je skvelý spoločník. Či už jazdíte traily alebo chcete len tráviť čas v prírode, vyšliapať kopec a užiť si zjazd, určite s Levom chybu neurobíte. Bicykel je pohodlný, rýchly a zábavný. Nemám výhrady voči ničomu a určite by som nebol proti, ak by sa jeden vyskytol aj v mojej garáži.

 

Fotogaléria